Mit egyenek az idősek?

2019. szeptember 8.

Valóban élhetünk 120 évig, ha helyesen táplálkozunk? Vagy nem elegendő a helyes táplálkozás, és más szabályokat is be kell tartani? Egyáltalán akarunk-e 120 évig élni? Akármi is a válasz a fenti kérdésekre, biztosan jobban járunk, ha odafigyelünk az étkezésükre idősebb korban (is), sőt az sem árt, ha a fiatalabbak tisztában vannak azzal, hogy mi szolgálja az idősebbek egészségét a táplálkozás terén.

Nem igaz, hogy egyszerű a képlet, és az időseknek ugyanarra kell figyelni, mint a fiatalabbaknak. Ahogy a gyerekek optimális táplálkozása sem egyezik meg a felnőttek diétájával, úgy az idősek esetében is vannak eltérések. Íme néhány szempont, melyekre érdemes odafigyelni:

1) Idős korban kimutathatóan csökken a szervezet energiaigénye, amit tetézhet a mozgásszegény életmód, ezért az idősek étrendjében tudatosan csökkenteni kell az ételek energiatartalmát mintegy 20-25%-kal! A túl sok energiabevitel elhízáshoz, cukorbetegséghez, és az ezekkel együttjáró járulékos problémákhoz vezethet.

Javaslat: növelni kell a levesek, főzelékfélék, nyers növényi alapanyagok részarányát! Tudatosan odafigyelni az energiabevitelre. Csökkenteni a zsírmennyiséget soványabb fehérjeforrások alkalmazásával.

2) Idős korban gyengül a szájban található ízlelőbimbók működése, ezért nem érzik az idősek annyira a sós és édes ízeket, ezért indokolatlanul sok sót és édességet fogyasztanak. A túl sok só érrendszeri betegségekhez vezethet, a sok cukor pedig az előbb említett elhízáshoz és cukorbetegséghez. 

Javaslat: érdemes több fűszernövényt használni, hogy az ételek ízesek maradjanak, az édességek fogyasztása sem tilos, de a vajas-cukros édességek helyett a gyümölcsös, túrós édességek fogyasztása javasolt, sőt még a csokoládé sem tilos, hiszen számos hasznos anyagot tartalmaz!


3) Szintén a száj átalakult érzékelése miatt az idősek a szomjúságot sem érzik annyira, ezért kevés folyadékot fogyasztanak. Sokkal könnyebben megfeledkeznek a rendszeres ivásról, a kiszáradás pedig végzetes lehet ebben a korban. 

Javaslat: a megfelelő vízmennyiséget úgy lehet bevinni, hogy nagy folyadéktartalmú ételeket fogyasztanak, pl. főzelék, leves, gyümölcsturmix. Szívesebben isznak többet, ha a folyadék, amivel kínáljuk őket, nem mindig víz, hanem tea, gyümölcslé, limonádé. 

4) A fehérjeigény is megváltozik némileg idős korra, a vitamin és ásványianyag igény viszont nem! A változatos, kiegyensúlyozott étrend biztosítaná az időseknek is a megfelelő nyomelembevitelt, ám ennek sokszor gátja, hogy az idősek csak a kedvenc ételeiket fogyasztják, könnyebben válnak a megszokások rabjává, így táplálkozásuk egyoldalúvá válhat. Egy példa, hogy a csontok rugalmassága és szilárdsága kardinális kérdés az idősek szempontjából, ám a csontszövet anyagcseréje nagyon bonyolult folyamat, nem oldható meg az egészsége egyetlen anyag, pl. a kalcium fogyasztásával. Ezért fontos a változatos, kiegyensúlyozott étrend. 

Javaslat: Ne akarjuk az időseket sokkolni ismeretlen ételekkel, ám a jól ismert ételeikbe "csempészhetünk" olyan alapanyagokat, melyek változatossá teszik azokat. 

5) A bélrenyheséggel sokan küzdenek idős korban. Ennek oka a kevés mozgás, a kevés bevitt folyadék, és a rostszegény étrend, amit sokszor hagyományosnak hívnak, ám inkább a közelmúlt örökségének tekinthető. 

Javaslat: teljes kiőrlésű gabonatermékek, gyümölcsök, zöldségek fogyasztása. 

6) Az idősek optimális étrendjét sokszor erősen befolyásolja az a betegség, amire hajlamosak, vagy amivel már esetleg dolguk is volt. Cukorbaj, epebaj, érelmeszesedés, vérnyomás problémák, ezekre mind-mind tekintettel kell lenni! Pl. a gyenge fogazat sokszor megnehezíti az egyébként nagyon egészséges nyers gyümölcsök és olajos magvak fogyasztását. 

Javaslat: konzultáljunk dietetikussal, hogy az egyes betegségek esetén minek a fogyasztása ajánlott, és minek nem, és próbáljuk az egyes akadályokat alternatív módon áthidalni, pl. ha a csontozat épsége miatt fontos lenne az adott idős ember számára az olajos magvak fogyasztása, de nem bírja megrágni, akkor tejes turmixban el tudja fogyasztani. Általános szabály, hogy akármit is eszik az idős ember, inkább egyen naponta többször, de egyszerre kevesebbet, hogy ne terhelje meg az emésztőrendszerét! 


 

Új hozzászólás